Zoeken

Kawasaki geeft eerste details Eliminator 500

22 september 2023
Na in het voorjaar de Eliminator 400 in Japan te hebben gelanceerd kondigde Kawasaki begin juni de comeback van de Eliminator voor de rest van de wereld aan. Nu geeft Kawasaki meer details vrij over deze motor, die de naam “Eliminator 500” meekrijgt en in twee uitvoeringen leverbaar wordt: als Eliminator 500 en Eliminator 500 SE.

Met de Eliminator 500 richt Kawasaki zich op de beginnend motorrijder en motorrijdster met een A2-rijbewijs en zal, zo is de hoop bij Team Green, met zijn "unieke, moderne custom-stijl" een stempel drukken op de stedelijke scene. De machine combineert een vloeistofgekoelde paralleltwin met Kawasaki's vakwerkbuis frametechnologie. 

Bij de ontwikkeling van de Eliminator zegt Kawasaki veel aandacht te hebben besteed aan de ergonomie. Kawasaki spreekt van een natuurlijke zitpositie, die een rijcomfort oplevert dat goed is voor een hele dag rijplezier. De zithoogte bedraagt slechts 735 mm, waardoor ook rijders met een klein postuur gemakkelijk met de benen bij de grond kunnen. 

Kawasaki biedt daarnaast binnen het originele Ergo-Fit assortiment bovendien twee alternatieve zithoogte-opties (765 mm en 715 mm), zodat iedereen op de Eliminator de perfecte zithoogte kan creëren.

Uiteraard heeft de Eliminator volledige LED-verlichting rondom, terwijl je vanuit het zadel zicht hebt op een LCD-display met Bluetooth connectiviteit, dat met de Kawasaki Redeology app verbinding kan maken, waarmee je over allerlei extra functies en informatie beschikt. 

De Eliminator wordt aangedreven door een 500cc paralleltwin, die volgens Kawasaki profiteert van alle kennis en ervaring die in de loop der jaren is opgebouwd met parallel tweecilinder motoren. Valstroom luchtinlaten zorgen voor een kort, direct inlaattraject naar de cilinders. Een 5,8 liter grote airbox met inlaatkelken met cilinder-specifieke hoogte dragen bij aan de soepele respons van de motor, terwijl grote, 32 mm gasklephuizen voor een optimale luchtstroom zorgen. 



Volgens Kawasaki moet in een aansprekend vermogen en een sterk koppel bij lage toerentallen hebben geresulteerd, wat de controle en de handelbaarheid bij lage snelheden enorm ten goede moet zijn gekomen en tegelijkertijd moet hebben bijgedragen aan een ontspannen rijstijl.

Voor het rijwielgedeelte van de Eliminator zocht Kawasaki inspiratie bij de Ninja 400. Zo werd een stuurgeometrie gekozen die borg staat voor een lichte, natuurlijke bediening. Dankzij een geraffineerd frame-ontwerp biedt de Eliminator ondanks zijn indrukwekkende voorkomen en zijn wielbasis van 1.520 mm toch een laag gewicht. 

De diecast achterbrug is direct aan het motorblok bevestigd, wat bijdraagt aan de stabiliteit en het bescheiden gewicht. Aan de voorkant is in de stijl van een Custom een 18" voorwiel voorzien, terwijl aan de achterkant een 16" achterwiel is gemonteerd. De unieke look van de Eliminator wordt verder gecreëerd door een lang en laag ontwerp met elegante proporties, waarin de slanke brandstoftank een belangrijke rol speelt.

"Het design van deze indrukwekkende compositie zorgt voor een balans tussen actieve prestaties en looks, terwijl de ronde koplamp en de twin-shock achtervering bijdragen aan de authentieke custom-stijl", aldus Kawasaki. Voor het SE-model is een uniek kleuren- en grafisch pakket gekoppeld aan een stijlvolle koplampkap, rubberen vorkbeschermers, een op het stuur geplaatste USB-C-aansluiting en een speciaal SE-zadel met karakteristieke stiksels.

De Eliminator zal vanaf januari in de Kawasaki showroom staan, de Elimintaor 500 in de kleur Metallic Flat Spark Black, de Eliminator 500 SE in de kleur Metallic Carbon Grey / Flat Ebony. Prijzen worden later bekend gemaakt.